Skip to content

Historia pojazdu po VIN

Sprawdź za darmo czy auto, które chcesz kupić - miało jakąś szkodę

Za darmo przeszukam największą bazę szkód samochodowych w Polsce, Europie oraz USA. Otrzymasz informację, czy została odnotowana jakaś szkoda. Zapłacisz tylko wtedy, gdy zechcesz zobaczyć szczegółowe informacje o szkodach.

Kompendium wiedzy o świecach zapłonowych

Najważniejsze informacje o świecach zapłonowych

Co to są świece zapłonowe? W jakich samochodach montuje się świece zapłonowe? Co ile należy wymieniać świece zapłonowe? Jakie są objawy awarii świec zapłonowych? Ile kosztują świece zapłonowe? Czy świece zapłonowe można wymienić samodzielnie?

Jeśli decydujesz się na zakup auta z silnikiem benzynowym albo z napędem hybrydowym, to wiedza o świecach zapłonowych będzie dla Ciebie bardzo przydatna. Dzięki niej Twoje przyszłe auto nie zaskoczy Cię awarią.

Zanim je kupisz, pamiętaj o dokładnym sprawdzeniu pojazdu przed zakupem. HistoriaSzkod.pl pozwoli Ci znaleźć wymarzony samochód bez ponoszenia niepotrzebnych kosztów. O tym, jak dokładnie sprawdzić auto przed zakupem i jak wykorzystać do tego celu sprawdzenie auta po VIN za darmo w Historia Szkód, napiszemy na końcu artykułu. Teraz zajmiemy się świecami zapłonowymi.

W jakich silnikach montuje się świece zapłonowe?

Świece zapłonowe montuje się w samochodach z silnikami benzynowymi. Silniki benzynowe są również stosowane jako podstawowy napęd w większości pojazdów z napędem hybrydowym, w tym w hybrydach PHEV.

Co to są świece zapłonowe?

Świece zapłonowe to element wykonawczy układu zapłonowego. Układ zapłonowy ma na celu generowanie iskry, której zadaniem jest zapalenie mieszanki paliwa i powietrza w cylindrach. Do zapłonu tej mieszanki musi dojść w odpowiednim momencie, przy właściwym położeniu tłoka w cylindrze. Wybuch mieszanki paliwa i powietrza porusza tłokiem, a ten z kolei napędza wał korbowy.

Świece zapłonowe są wkręcone w blok silnika. Nad nimi zamontowane są cewki zapłonowe. Cewki generują prąd o odpowiednich parametrach. Przepływ prądu przez świece zapłonowe powoduje przeskok iskry na elektrodzie świecy. To właśnie ta iskra zapala mieszankę paliwa i powietrza.

Co ile należy wymieniać świece zapłonowe?

Standardowo świece zapłonowe wymienia się co 40 tys. kilometrów przebiegu. Świece irydowe i platynowe mają wyższą trwałość – nawet 90 – 100 tysięcy kilometrów przebiegu.

Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby świece wymieniać częściej.

eksperci o świecach zapłonowych

Ile kosztują świece zapłonowe?

Standardowe, zwykłe świece zapłonowe kosztują ok. 10 zł / sztuka. Świece irydowe, platynowe i świece do samochodów z silnikami downsizingowymi (TCe, TSI, Ecoboost, TwinAir itd.) kosztują ok. 100 zł / sztuka.

Droższe od standardowych są też świece do aut z LPG. W tym przypadku też należy się liczyć z wydatkiem na poziomie 100 zł za świecę.

Objawy awarii świec zapłonowych – jak rozpoznać, że świece wymagają wymiany?

Problemy związane ze świecami zapłonowymi generują następujące objawy: silnik z trudem się uruchamia,  czasami silnik gaśnie, pojawia się falowanie obrotów (duże zmiany prędkości obrotowej od przygasania aż do wysokich obrotów) zwłaszcza na biegu jałowym, silnik traci moc, auto zaczyna szarpać podczas jazdy, mogą być wyczuwalne drgania, silnik zużywa więcej paliwa. Może pojawić się wyczuwalna woń paliwa (to niespalone paliwo, które na skutek wypadania zapłonów trafia do układu wydechowego), na desce rozdzielczej może pojawić się zapalona kontrolka check engine.

W pamięci sterownika powinny zostać zapisane błędy typu PO300 – PO304, określające wypadanie zapłonów w konkretnym cylindrze.

To typowe objawy awarii zużytych świec zapłonowych. Świece mogą być też źle wkręcone, zbyt luźno lub zbyt mocno, co też może być źródłem awarii (przedmuchów albo ukręcenia świecy). Po wykręceniu mogą być widoczne uszkodzenia na samych świecach, takie jak osady nagaru, pokrycie olejem silnikowym albo stopienie elektrody.

Musisz pamiętać, że podobne objawy generują uszkodzone cewki zapłonowe, a w starszych samochodach także przewody wysokiego napięcia, kopułka rozdzielacza i palec rozdzielacza. Dlatego zazwyczaj w przypadku awarii układu zapłonowego, wymienia się je wszystkie. Zawsze zaczynaj jednak od świec, bo są najtańsze.

Czy można samodzielnie wymienić świece zapłonowe?

Tak, jest to możliwe. Musisz dysponować kluczem do świec o odpowiedniej długości i zestawem podstawowych narzędzi. Wymiana polega na zdjęciu górnej osłony silnika, odpięciu i wykręceniu cewek zapłonowych, a następnie wykręceniu świec.

Montaż nowych świec zapłonowych przebiega w odwrotnej kolejności. Musisz zwrócić szczególną uwagę na dokręcenie świec. Informacje o momencie dokręcenia (także bez klucza dynamometrycznego) znajdziesz na opakowaniu świec zapłonowych.

Ważne: dobieraj świece zapłonowe zgodnie z zaleceniami producenta samochodu. Informacje znajdziesz w instrukcji auta. Możesz stosować zamienniki zalecanych świec, ale muszą one odpowiadać parametrami świecom oryginalnym.

Dbałość o świece zapłonowe opłaca się. Silnik ze sprawnymi świecami, niezależnie od napędu (benzyna, benzyna plus gaz LPG, hybryda) łatwo się uruchamia, pracuje równo i zużywa mało paliwa.

Jak sprawdzić auto przed zakupem w profesjonalny sposób?

Po pierwsze – zrób sobie listę aut, które Cię interesują. Wyszukaj kilka samochodów i spisz ich numery VIN. Powinny być one widoczne w treści ogłoszenia. Czasami trzeba o nie poprosić sprzedawcę we wiadomości. Jeśli sprzedawca nie chce udostępnić numeru VIN – zrezygnuj z zakupu.

Po drugie – darmowa historia auta po VIN na HistoriaSzkod.pl wkracza do akcji. Sprawdzasz każde auto po VIN za darmo i już wiesz (całkowicie za darmo), które ma zapisane szkody (auta po wypadkach, kradzione, po powodzi itd.). Te odrzucasz. Wybierasz jedno albo dwa, najbardziej interesujące.

Po trzecie – płata historia auta po VIN na HistoriaSzkod.pl. Sprawdzenie auta po VIN pozwoli Ci na otrzymanie dokładnego raportu, z którego dowiesz się wielu interesujących informacji o samochodzie. Ponadto zweryfikujesz przebieg interesującego Cię auta.

Ostatni punkt – sprawdzenie auta przed zakupem przez ekspertów Motocontroler. Zamawiasz usługę sprawdzenia auta przed zakupem na stronie Motocontroler, podajesz dane auta, a ekspert jedzie na miejsce, w dowolnej części kraju i sprawdza. Po zakończonym badaniu otrzymasz kompleksowy raport, który przedstawi Ci stan techniczny auta krok po kroku. Do raportu dołączona będzie osobista opinia eksperta, a także minimum kilkadziesiąt zdjęć w formie cyfrowej.

W ten sposób dowiesz się wszystkiego o interesującym Cię samochodzie i podejmiesz decyzję, czy warto kupić dane auto. Bez ryzyka, bez przykrych niespodzianek.

______________________________________________________________________________________________

Autor: Michał Lisiak

Jestem niezależnym dziennikarzem motoryzacyjnym. Lubię motoryzację „dla ludzi”. Nie pasjonuję się samochodami za miliony i informacjami prasowymi. Od lat zgłębiam tajemnice techniki motoryzacyjnej. Cieszę się, że dzięki mojej pracy ktoś może kupić fajne auto, unikając oszustwa i niebezpieczeństw. Poza motoryzacją, moją pasją jest muzyka, gotowanie i Indonezja.

Dowiedz się o mnie więcej

Opinia zdjecie
Expert radzi

Kupując używany pojazd, zgodność z dokumentami jest jednym z najważniejszych czynników, które należy wziąć pod uwagę.

Powiązane tematy